Een gezond en vitaal leven – beter omgaan met stress

Steeds meer mensen beseffen het belang van beter omgaan met stress. En zien de voordelen van een gezond vitaal leven en welke invloed het heeft op de levenskwaliteit. Maar op het moment dat het roer naar vitaliteit omgaat en de eerste stappen worden gezet, is het vaak toch lastiger dan verwacht. Veel vrouwen zijn dan meer bezig met de lijn dan met een vitaal lijf. Ik raad vrouwen aan om eerst te werken aan vitaliteit. Het leidt tot minder spanning, strijd en stress. Al snel ga je je beter voelen en dan zal afvallen ook makkelijker gaan en is het beter vol te houden.

Vrouwen en stress

Eenieder gaat anders om met stress. Volgens het Kenniscentrum van Angst en Depressie, lijden vrouwen tweemaal zoveel aan angst en stress dan mannen. Er lijden daarbij meer mensen aan een angststoornis dan aan een depressie. Angst veroorzaakt stress in het lichaam en kan zich op verschillende manieren uiten. Denk daarbij aan hartkloppingen, duizeligheid, misselijkheid, trillen en transpireren. De neurotransmitters serotonine, dopamine en noradrenaline spelen een grote rol in het angstcircuit in de hersenen. Bij mensen met een angststoornis schijnen deze boodschapperstoffen niet goed te werken.

Chronische stress

De meeste ziekten blijken stress gerelateerd te zijn. Een sterk immuunsysteem is zoals we allen weten enorm belangrijk. En chronische stress verzwakt ons immuunsysteem enorm. Ik ben helaas bekend met jarenlang chronische stress. Het heeft bij mij o.a. jarenlang geleid tot insomnia – een inslaapstoornis en maag-darmklachten. Het wordt steeds duidelijker dat stress een sluipmoordenaar is en ook leidt tot een hormonale disbalans. Steeds meer vrouwen raken hormonaal uit balans. Dit komt vaak mede door stress en ongezonde eet- en leefgewoonten. Door de combinatie van werk en zorgtaken, is er eerder sprake van overbelasting. Er zijn vele ballen hoog te houden en goede zelfzorg en zelfcompassie verdwijnen naar de achtergrond. In eerste instantie heb je niet door dat de ballast teveel is. Hier en daar ontstaan wat klachten, maar op wilskracht ga je door. Totdat het uiteindelijk echt niet meer gaat. Soms weet men pas bij een burn-out dat er sprake was van overbelasting en daar tegenover te weinig ontspanning. Met alle gevolgen van dien…

Een pas op de plaats

Als de stress zo hoog is opgelopen totdat je niet verder kan, dan is het belangrijk om je ongezonde patronen onder de loep te nemen. Ten eerste jezelf afvragen in hoeverre je goed voor jezelf zorgt en wat de belangrijkste stap richting ontspanning is.. Neem je voldoende me-time waarin je iets doet dat je blij maakt? Kijk ook eens naar ongezonde gewoonten zoals ongezond eten/suikers, teveel drinken en roken. Het kunnen manieren zijn om voor je gevoel stoom af te blazen, maar ze maken je afhankelijk en leiden uiteindelijk tot nog meer spanning en stress. Dat geldt ook voor diëten met strenge restricties.

Als je fysiek, emotioneel en mentaal uit balans bent, is het best lastig om met stress om te gaan. En ook de eerste stap zetten om ongezonde gewoonten te doorbreken, kan behoorlijk pittig zijn. Je zult je afvragen ‘hoe kan ik in een wereld vol onzekerheden, uitdagingen en te weinig tijd dan toch balans vinden en houden?’ Het lijkt soms een puzzel van 1000 stukjes en je moet met de eerste beginnen. Kijk welke kleine stap voor jou belangrijk, maar ook haalbaar en realistisch is. Het heeft geen zin om te snel, grote stappen te zetten en een week later weer terug te vallen.

Vrouwen en zelfzorg

Het is opvallend dat vooral vrouwen zichzelf onderaan het prioriteitenlijstje zetten. Steeds gaat iets of iemand anders voor hun eigen behoeften en verlangens. Ik denk persoonlijk dat we dat ook gezien hebben bij onze moeders en dat voorbeeld hebben overgenomen. Mijn moeder was in ieder geval meer bezig met anderen en huishouden, dan met goede zelfzorg. Ze ging naast het drukke gezinsleven ook nog werken en was soms ’s nachts in huis nog bezig om alles op orde te krijgen. Meer overleven dan leven… En als we denken dat het nu beter gaat dan vroeger, wijzen de cijfers uit ‘vrouwen veel vaker burn-out dan mannen.’ Er is dus nog werk aan de winkel voor ons vrouwen!

Vrouwen en de hormonale huishouding

Door een verschil in de hormonale huishouding, heeft stress bij vrouwen een andere fysieke en mentale impact dan bij mannen. Door een hoger oestrogeengehalte nemen stresshormonen bij vrouwen namelijk minder snel af en hebben we er dus langer last van. Dus dat kan een reden zijn waarom de meeste mannen beter kunnen relativeren dan vrouwen. Veel vrouwen rond de veertig jaar waar de hormonen beginnen te rommelen, worden steeds minder stressbestendig. Het kan een roerige fase zijn, waarin niet verwerkte stukken uit het verleden zomaar de kop kunnen opsteken. Dat zorgt voor extra stress en onrust, waardoor veel vrouwen emotioneel meer gaan wankelen en de balans uiteindelijk kwijtraken. Hier kun je meer lezen over stress, hormonen en de overgang.

Nee is ook oké

Spanning en stress neemt ook toe als we gewend zijn geraakt om altijd maar ja te zeggen. Dit patroon kan een vitaal en stressvrij leven behoorlijk in de weg staan. In mijn opleiding tot Body Mind Release therapeut leer ik hoe ballast ons leven regeert en onze positieve kwaliteiten erdoor verminderen. Om beter met stress om te gaan heeft Hans de Waard ‘de Body Mind Release methode’ ontwikkeld. Het betreft een methode die je helpt om de innerlijke oorzaak van je levensklachten gericht aan te pakken. Wil je er meer over weten, stuur me gerust een bericht.

Investeer in jezelf

Merk je dat je steeds meer bent vastgelopen de afgelopen jaren? Merk je dat er één en ander in jou verandert en vaak zwaarder maakt? Zou je beter willen omgaan met stress? Wanneer trek je een streep en zeg je ‘nu is het klaar, ik ben het waard om in mezelf te investeren?’ Onderzoek waar jij blij van wordt en wat jou ontspant. Voor eenieder kan dat weer wat anders zijn. Plan deze me-time in. Zorg dat je wekelijks tijd vrijmaakt om tijd aan jezelf te besteden, het betaald zich zeker weten terug. Helaas heb ik een hoge prijs betaald. Nu op een afstandje kan ik zien waar het mis is gegaan, welke afslag ik heb gemist. Wat had ik toen graag iemand aan mijn zijde gehad die vanuit een helicopterview mee had gekeken. Nu zie ik hoe eenvoudig het eigenlijk had kunnen zijn en toch zag ik het toen niet… Ik zat op het verkeerde gedachtespoor en ging van de regen in de drup. Wat heb ik me gespannen, overprikkeld, oververmoeid en eenzaam gevoeld. Ik hoop dat elke 40+ vrouw met spanningsklachten dit ter harte neemt. Het kan echt anders, kies voor jou en kwaliteit van leven! Kies voor goede zelfzorg en zelfcompassie!

Voor de bewuste 40+ vrouw heb ik een mooi online magazine gemaakt met informatie over de overgang. Met informatie en tips die ik als 40+ vrouw graag eerder had geweten. Je kunt deze  HIER gratis aanvragen.

Lfs

Mandy

 

 

Pin It on Pinterest