Soep is een goede manier om meer groente te eten. Maar de bouillonblokjes zijn niet zo gezond, vaak te zout en teveel toevoegingen. Je kunt heel makkelijk zelf bouillon maken, maar uit ervaring weet ik dat er vaak toch te weinig tijd voor is. Wil je een gezonder alternatief, kies dan bouillonpoeder zonder e621 en andere ongezonde toevoegingen.

Bijvoorbeeld deze en ook deze bouillon zijn gezondere keuzes dan in de supermarkt.

 

Ingrediënten (4 grote kommen)

  • 1 courgette

  • 1 broccoli

  • 1 grote ui

  • 1 eetlepel olijfolie

  • 2 groentebouillontabletten (voor 1 liter water)

  • eventueel wat peper (géén zout toevoegen)

  • Je kunt ook een van de groentes vervangen, zelf maak ik ook wel eens venkel-prei en broccolisoep.

Bereiding

 

  1. Ui snipperen en daarna een minuut fruiten in een pan (met de olijfolie).
  2. De courgette wassen en in kleine stukjes snijden. Bak deze 2 minuutjes mee.
  3. Dit doe je ook met de broccoliroosjes.
  4. Los de 2 bouillonblokjes op in een liter water.
  5. Voeg dit toe aan het groentemengsel en laat de soep aan de kook komen.
  6. Zet het vuur lager als de soep eenmaal kookt.
  7. Pureer de soep met behulp van een staafmixer of blender.
  8. Verwarm de soep voor het serveren zodat hij goed heet is.
  9. Verdeel de soep over vier kommen en strooi er desgewenst een klein beetje peper over. Je kunt er ook voor kiezen alle groentes te koken ipv te smoren.
  10. Iets meer smaak breng je met kokosmelk of een lepel crème fraîche.

     

    Variaties

    Toch graag wat extra’s toevoegen? Snij dan een klein stukje paling in kleine stukjes, of stukjes gerookte zalm en strooi dit over de soep.

Pin It on Pinterest