De overgang en overgangsklachten

 

Elke vrouw komt in de overgang en krijgt te maken met overgangsklachten. In welke mate het leven daardoor wordt beïnvloedt, verschilt per vrouw. Helaas is er nog steeds weinig aandacht voor de overgang en overgangsklachten. Niet hip, sexy en zeker niet zo positief in een wereld waar alles maakbaar lijkt. Maar de natuur laat zich niet dwingen. Hormonen beïnvloeden o.a. je stemming, je gewicht, je slaap en je bloeddruk. En wat beïnvloeden ze eigenlijk niet?

Als je ouder wordt, veranderen hormonen  en zal je te maken krijgen met de overgang en overgangsklachten. Ons hormonale systeem is verbonden aan de ritmes van de natuur. Als je daar bij stilstaat, besef je misschien ook dat het belangrijk is om meer te leven en te kiezen zoals de natuur het voor ons bedoeld heeft. Het is niet zo dat de overgang met alle overgangsklachten altijd definitief kunnen worden opgelost met voeding en leefstijl, maar gezonde keuzes leiden absoluut tot een enorme verbetering en het draaglijk maken van de klachten.

De overgang is voor elke vrouw anders

Zoals we allemaal verschillen als mens, zowel uiterlijk als innerlijk, verschillen we ook met betrekking tot verschillende klachten en aandoeningen. Zo heeft de één ook meer last van een hevige overgang, die soms lijkt op een orkaan. En is bij de ander de overgang een stevige wind of een briesje dat soms waait en tot lichte klachten leidt. Dat betekent niet dat je niks aan klachten naar aanleiding van de overgang kan doen. Mijn overgang – helaas ruim 10 stormachtige jaren, waarin ik graag had geweten wat ik nu weet. Een zoektocht, waarin veel dingen me niet hielpen naar draagkracht, innerlijke harmonie en balans. Een reis waarin ik gaandeweg ontdekte wat me in de weg stond, wat nodig en wat overbodig was. Daar vertel ik je hier graag meer over.

De overgang en de strategie van drie

Voor mij was de overgang een orkaan die verdriet, onrust en radeloosheid veroorzaakte. Ik zet me nu met overtuiging in voor een wereld, waarin geen enkele vrouw in de overgang zo in de put raakt, dat het ten koste gaat van haar functioneren en levenskwaliteit. Inmiddels ben ik fysiek, emotioneel en mentaal in balans en sta in mijn kracht. Dat gun ik jou ook!

Mijn oplossing klimmend uit de diepe put van de overgang, lag na een lange zoektocht op drie vlakken.

BODY – HEART – MIND

Vanuit rust komt kracht! Ik heb ondanks dat ik de bodem meerdere keren heb geraakt, stapje voor stapje en vanuit coaching gericht op body -heart -mind, de weg naar balans kunnen terugvinden. Dat ik me ooit nog zo vitaal en krachtig zou kunnen voelen terwijl ik ouder wordt, dat had ik nooit verwacht. Dit moet echt iedere 40+ vrouw die te maken krijgt met de overgang en overgangsklachten weten en mee aan de slag! En om elke vrouw mijn zoektocht en depressieve jaren te besparen, heb ik vanuit mijn eigen ervaringen, enthousiasme en opleidingen op het gebied van voeding, hormonen, mindset, psychologie en hartcoherentie, de strategie van drie ontwikkeld.

Werken vanuit de strategie van drie werkt!
Het geeft je de meeste kans van slagen naar veerkracht, innerlijke harmonie en balans. En tevens ook naar een gezond, dieetvrij leven en gewicht.

Je legt vanuit deze drie pijlers de basis voor gezonde eet- en leefgewoonten. Dat is nodig, het is je fundering. Sla je die over, bouw je de rest op drijfzand…

Zo zonde als je hard aan jezelf werkt, maar een stevige fundering mist. Je zult dan namelijk steeds terugvallen in oude overtuigingen en patronen. Gevoelens van balen en falen helpen je niet echt naar veerkracht…

Fysiek, emotioneel en mentaal in balans tijdens de overgang

De overgang leidt vaak tot verlies van draagkracht en innerlijke disharmonie. Je voelt je steeds minder op je gemak in jezelf. Wetenschappers hebben ontdekt dat het hart en brein met elkaar in verbinding staan en met elkaar ‘communiceren’. Een regelmatig hartritme zal je op weg helpen naar innerlijke harmonie. Van daaruit kom je in je kracht en kun je beter handelen en keuzes maken. Juist tijdens de overgang heb je dit zo hard nodig! Ik ben erg gevoelig en emotioneel en dacht altijd dat ik daar geen invloed op had. Maar niks is minder waar. Jarenlang dachten wetenschappers dat emoties alleen een mentale activiteit waren. Nu blijkt uit onderzoeken dat het ook te maken heeft met andere gebieden zoals het hart en zenuwstelsel.

Hoe verloopt jouw (pre) overgang?

Of je nu aan het begin staat van de overgang en hormonen nog maar net rommelen, of dat je al jaren tobt. Laat geen tijd meer verloren gaan. Pak zelf de regie en kom in actie!

Je kunt je nu al meteen inschrijven voor mijn gratis online magazine. Daarin kun je meer lezen over de verschillende klachten die wijzen op de (pre) overgang en ook checken of je hormonen uit balans zijn.

Doe dat zeker, want het is enorm belangrijk om te weten wat er zich afspeelt in je lichaam en wat je eraan kunt doen. Er staan 12 slimme leefstijltips in voor een gezonder, energieker en slanker lijf en leven. Het is een belangrijke stap. En je krijgt daarna ook nog tips, tools en informatie aangereikt die je gaan helpen om meer in je kracht te komen. Hoe veerkrachtiger jij bent, hoe meer jij van draaglast naar draagkracht gaat in deze toch vaak turbulente fase.

Lfs,
Mandy

 

 

 

Pin It on Pinterest