Afvallen en je gewicht als je in de overgang bent

Tijdens de overgang verandert je hormoonhuishouding. Ik geef je hieronder 7 tips hoe je kunt afvallen tijdens de overgang en op gewicht kunt blijven.

1. Stop met diëten

Een dieet is nooit goed voor je, het gaat tegen de ‘gebruiksaanwijzing’ in van je lichaam. En juist tijdens de overgangsjaren is het belangrijk om goed voor jezelf en je lichaam te zorgen. Mijn ervaring is dat veel mensen zeggen ‘nee, ik vind diëten helemaal niks’. Maar onbewust stappen ze toch in de dieetmodus. Dat is echt een enorme valkuil waar velen niet van bewust zijn. Afvallen lijkt zo gemakkelijk en de meeste mensen denken dat ze het prima zelf kunnen. Een gemiste kans. Je lichaam is je meest belangrijke bezit. Je wordt erin geboren, je sterft erin en je bent altijd samen! Heb je overgewicht, dan kan het zijn dat je nog te weinig kennis hebt over afvallen. Of je weet wel wat je moet eten, maar weet niet hoe je kunt werken aan een blijvende gedragsverandering. In enkele gevallen is een onderliggende ziekte het probleem.

2. Neem een weloverwogen besluit

Je wilt het anders. Je voelt je niet happy, niet met jezelf en niet met je lijf. Elke gedragsverandering begint met een besluit. Het lijkt zo simpel, maar dat is het niet. Als je iets wilt veranderen, dan neem je ergens afscheid van. En soms is dat van meer, dan je in eerste instantie verwacht. In mijn jarenlange ervaring als coach, zie ik dat ondanks negatieve gevolgen teveel of verkeerd eten, alcohol en sigaretten, iemand altijd iets opleveren. Ja, het is de ‘vijand’ die de gezondheid in gevaar brengt. Maar ondanks dat, is het voor velen een maatje, de beste vriend die ontspanning en een fijn gevoel brengt. Het is de pleister die even de pijn van de ‘wond’ wegneemt.

Als je wilt kiezen voor een gezonder leven, dan kies je er dus ook voor om afscheid te nemen van die positieve kant. Dat is wat het vaak lastig maakt voor mensen en wat de kans op terugval vergroot. Je hebt echter altijd een keuze om te veranderen. Lukt het niet alleen, blijf niet aanmodderen. Dat gaat ten koste van het vertrouwen dat het ook jou kan lukken! Ben je niet blij met hoe het nu is, neem een weloverwogen besluit!

3. Heb geduld

De belangrijkste tip en wat de meeste vrouwen zonder dat ze in de overgang zijn al vaak lastig vinden, is ‘geduld’! Een eigenschap die je echter veel zal opleveren. Steeds weer een dieet volgen heeft er uiteraard mee te maken, dat we liever gisteren dan vandaag resultaat bereiken. Het aanleren van gezonde eet- en leefgewoonten is echter geen quick fix. Het vraagt van jou commitment, vertrouwen, moed en geduld. Je leert nieuwe dingen en dat kost tijd om te integreren. Veel mensen zoeken naar een verandering die gemakkelijk en zonder teveel confrontaties en pijn gaat. Veranderen vraagt inzet, voldoende tijd en in het begin heel veel herhaling. Dan pas kan het gedrag uitgroeien tot een gewoonte.

Veel mensen zijn bang dat ze een verkeerd besluit nemen en blijven het daarom voor zich uitschuiven. Besef goed! De reclame spiegelt je een oplossing voor, die zonder al teveel ongemak en eenvoudig lijkt. Maar lijkt het te mooi om waar te zijn, dan is het meestal ook te mooi om waar te zijn!

4. Blijf uit de weerstand

Verandering is best lastig. Hoe pak je het aan? Waar haal je de motivatie vandaan? Hoe blijf je gemotiveerd? Wat is realistisch en haalbaar? Veel vrouwen blijven jarenlang tobben en nemen het vooral zichzelf kwalijk dat het nog niet is gelukt. Ze hebben hun doel helder en snappen niet waarom het steeds misgaat. Hun wens is een strijd geworden. Ze voelen zich onoverwinnelijk om te ontdekken wat nodig is, om op eigen kracht hun doel te bereiken. Ik herken het goed, altijd alles zelf uitvogelen en doen. Totdat het niet meer ging en ik in een burn-out kwam. Uiteindelijk liep ik zo vast, dat ik niet anders kon dan hulp inschakelen. Een wijze les! En vooral enorm ontspannend dat ik mocht loslaten en mocht gaan vertrouwen op verbetering. Stap voor stap aan het werk, dat vroeg inzet, doorzettingsvermogen en geduld!

5. Weet wat en hoeveel je nodig hebt

Ik krijg regelmatig vragen van mensen die mij vragen hoeveel ze van iets kunnen eten. Ik kan dat van een afstand niet bepalen. Hoe je lijf werkt en ook je stofwisseling is van meerdere factoren afhankelijk. Denk aan aanleg, leeftijd en je leefstijl. Sommige mensen zijn genetisch gezegend met een snelle stofwisseling. Maar de meesten moeten er toch echt wat aan doen. Je lichaam en hormonen maak je blij als je gezond eet, voldoende beweegt, elke dag buiten komt en zorgt voor ontspanning en goed slapen. Is er stress, kijk dan hoe je daar beter mee kunt leren omgaan. Wil je weten hoeveel je kunt eten, dan kan je via deze tool een inschatting maken. De uitkomst is het aantal calorieën waarmee je op gewicht blijft. Ga niet teveel minderen, maximaal 500 calorieën per dag, maar ga nooit te laag zitten in je calorie-inname.

6. Focus

Vooral bij vrouwen speelt het afvallen van een andere vrouw in de omgeving een rol om ook sneller te willen. Een enorme valkuil… En vaak met het gevolg dat het sneller eraf gaat, maar daarna weer net zo hard aankomt. Zal bij jouw zus, buurvrouw of vriendin niet anders zijn, als zij voor een quick fix hebben gekozen.

Er is geen wonderpil, geen toverformule om snel slank, energiek en fit te worden. Dan hadden we die allemaal waarschijnlijk allang in huis gehad.
Focus op jezelf.
Focus op wat je wilt bereiken.
Focus op wat je dan voelt.
Focus op wat je dan ziet.
Focus op wat je dan hoort.
Focus op hoe je dan staat.
Focus op hoe je dan beweegt.
Focus op wie je dan bent.

Visualiseer dit nu al, voel wat dat met je doet.

7. Houd vol!

Niet elke dag zal je even gemotiveerd zijn. De kat is weggelopen, ruzie met je partner of je kind, een dreigend ontslag, ziekte, allemaal factoren die je kunnen verzwakken.

Wat heb jij nodig om in je kracht te blijven? Een veranderingsproces is voornamelijk een change of mind. Anders denken, anders kiezen, anders worden en zijn. Dat is niet eenvoudig en daarom is het zo belangrijk om kleine stapjes te nemen. In mijn blog een gezonde leefstijl – grip op je gedachten, kun je er meer over lezen.

Ik hoop dat ik je heb kun inspireren met mijn blog. Lukt het je niet alleen? Laten we dan een keer bellen. Ik bied je een GRATIS en vrijblijvend gesprek, waarin ik naar je luister en je meteen tips geeft die je kunt toepassen. Vraag hier je gesprek aan.

Lfs
Mandy

Pin It on Pinterest