We zijn drukker dan ooit, maar willen daarnaast toch goed voor onszelf zorgen. Voldoende bewegen, gezond eten en leven.

We zouden allemaal dagelijks een lekkere, gezonde en snelle maaltijd op tafel toveren, maar hoe doe je dat met zoveel ballen in de lucht? Veel mensen eten wekelijks hetzelfde. Het ontbreekt aan tijd en inspiratie om steeds iets nieuws te bedenken. Maar er zijn voldoende mogelijkheden voor een dagelijkse lekkere, gezonde en snelle maaltijd. Ik weet hoe het is als je daarin vastloopt. Ook ik liep hier jaren geleden tegenaan. Elke week aten we zo ongeveer hetzelfde, ik was niet bezig met variatie en met wat het seizoen te bieden had. Toen ik me ging verdiepen in gezondheid en het belang van variatie ontdekte, was het voor mij een voorwaarde dat het wel ook simpel kon. In al die jaren kwamen er steeds meer oplossingen die het lekker en simpel hielden, maar misschien ben jij je daar helemaal niet zo bewust van of van op de hoogte. Daarom deel ik hieronder 5 easypeasy tips met je. Keep it simple!

Leer met onderstaande tips hoe je makkelijk en snel een gezonde maaltijd op tafel zet!

TIP 1 Vers-pakketten

In alle supermarkten bieden ze tegenwoordig vers-pakketten aan, zeker een manier om een lekkere, gezonde en snelle maaltijd op tafel te zetten. Deze pakketten bevatten behoorlijk wat verse groenten en dat is positief. We eten vaak te weinig groenten, dus dat de pakketten daarin ruimschoots voorzien is een plus. De kruidenmix, saus of het bouillonblokje dat is toegevoegd aan deze pakketten zijn echter vaak te zout. In sommige pakketten is door 48+ kaas ook het verzadigd vet behoorlijk hoog. Pasta, wraps, couscous zijn helaas meestal de witte variant gemaakt van bloem en bevatten dus minder vezels dan gemaakt van volkorenmeel. De consumentenbond heeft meerdere pakketten vergeleken van verschillende supermarkten. Je kunt hier de resultaten lezen en daardoor een weloverwogen keuze maken.

TIP 2 De kruidenmixen waarmee je een lekkere, gezonde en snelle maaltijd op tafel tovert

De meeste mensen weten niet goed hoe ze hun eten lekker op smaak kunnen brengen met verschillende kruiden. Met als gevaar dat er teveel zout wordt gebruikt. Je kan dit voorkomen door een complete mix van kruiden voor een lekkere maaltijd te kopen. Er zijn echter veel merken op de markt waarbij de kruiden ook meerdere e-nummers bevatten. Niet alle e-nummers zijn slecht, maar E621 – mononatriumglutamaat (MSG) is al jaren een punt van discussie in gezondheidsland. Chinese restaurants staan erom bekend de stof toe te voegen aan hun maaltijden. Er zijn onderzoeken die uitwijzen dat het veelvuldige gebruik van E621 negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor de volksgezondheid. Er zijn meerdere sites die erover schrijven. Wil je er meer over weten dan kun je Googlen op e621.

Puur natuur eten op een handige manier

Om zo natuurlijk mogelijk te eten, gebruik je het beste kruiden zonder toevoegingen. Echter dan vinden veel mensen het nog behoorlijk wat uitzoekwerk welke kruiden je kunt gebruiken in je gerechten. Daarvoor is het handig om de kruidenmelanges van bijvoorbeeld Jonnie de Boer – Euroma te kiezen.

Je kunt met deze melanges elke dag variëren met een andere smaak, uit een ander land. Zo blijft koken leuk en eten heerlijk genieten. Je kunt kiezen voor een Zwolsche stoof of een Thai Green Curry. Waar je zin in hebt! En zo kun je vanuit eenvoud, snel een heerlijke gezonde maaltijd op tafel toveren, zelfs als je geen keukenprins(es) bent. Op de site van Euroma vind je ook inspiratie voor lekkere gerechten met hun kruiden.

Ook een aanrader zijn de kruidenpasta’s van Fairtrade Original. Voor iedereen die van buitenlandse gerechten houdt en het toch graag makkelijk wilt houden, zijn deze kruidenpasta’s een welkome uitkomst. Van Oosterse kebab tot Tunesische Shakshuka. En van Libanese geroosterde bloemkool tot Thaise Tom Kha.

TIP 3 De desk/weekplanner tot maaltijdplanner

Tip 3 is een hele handige die ik zelf bedacht heb. Koop een desk/weekplanner met ringband. Ik heb in het begin voor mezelf een aantal handige websites met recepten en inspiratie opgeschreven.

Het handigste is als je wekelijks per dag bovenaan opschrijft of het een vlees/vis/gevogelte/vega dag wordt. En ook een P-dag | patat | poffertjes | pasta | pizza | patat | kun je hier uiteraard al invullen. Maak daarin dus meteen een verdeling, zo heb je meteen inzicht en overzicht. Je kunt naar  food-aanbiedingen kijken, vaak betreft dat namelijk seizoensproducten en heb je dus gelijk een win-win.

Ik vind de recepten van AH handig omdat je hier per receptthema kan zoeken. Per seizoen, bepaald soorten vlees/ vis/ gevogelte/ vega, BBQ, gezond, afvallen, feest&seizoen, wereldkeuken, kooktechnieken enz. Neem eens een kijkje voor meer inspiratie.

Jamie Oliver blijft ook een enorme inspiratiebron hoe je vanuit eenvoud toch gezond kunt eten en uiteraard van Nederlandse bodem Miljuschka met haar snelle en gezonde recepten. 

TIP 4 Een gezonde meid is goed voorbereid

De grootste valkuil om toch minder gezond te kiezen, heeft veelal te maken als er geen tijd vrij is gemaakt voor een goede voorbereiding. Zorg dat je altijd een aantal gezonde producten in je voorraadkast en vriezer hebt. Ik kook meestal grotere porties, zodoende heb ik altijd iets op voorraad in de vriezer. In de voorraadkast zorg ik o.a. voor uien, knoflook, blikjes vis, diepvriesgroenten, kikkererwten, linzen, (zoete) aardappels, quinoa, rijst en andere granen. Van eigengemaakte groentesaus kun je ook een extra portie maken en deze invriezen en hetzelfde geldt voor gezonde maaltijdsoepen.

TIP 5 Meal preppen

Meal preppen is niets anders dan voorbereiden. Een handige manier om een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Je investeert in eerste instantie wat meer tijd, maar uiteindelijk levert het je tijd op. Je denkt van tevoren na over de maaltijden voor de komende week. En bekijkt wat je al kunt voorbereiden|snijden|bereiden en alles wat je al kan doen maak je zover als mogelijk klaar. Zo kun je op een avond of een dag in het weekend al het meeste werk verrichten, waardoor je tijdens drukke dagen in een handomdraai je gezonde maaltijd op tafel hebt staan. Soepen|sauzen|pasta|rijst kan je heel goed voorbereiden. Opletpunt; bereid eten kan maximaal 2 dagen in de koelkast bewaard worden. Zorg dus dat je geen gekookte aardappelen 4 dagen laat staan. Porties gekookte rijst|quinoa en pasta kun je invriezen. Zet een reminder in je telefoon dat je de avond van tevoren benodigde etenswaren van de vriezer in de koelkast plaatst.

BEGIN GEWOON

Elk begin vraagt tijd, ruimte en inzet, verwacht daarbij niet meteen perfectie.  Gaandeweg zal je zien dat het steeds makkelijker gaat. Als je wekelijks de weekplanner gebruikt, kun je gaandeweg tijdens een drukke week makkelijk even terugbladeren. Ik geef zelf regelmatig een cijfer aan nieuwe recepten, dan weet ik of ze voor herhaling vatbaar zijn of niet. En soms komt er een streep door een recept, dat is ook oké. Het zal niet altijd het gewenste resultaat zijn, dat is part of the game. Maar je zult zien dat koken leuker wordt en eten nog meer volop genieten! Je ontdekt de veelzijdigheid van producten. Als je nu denkt,  ‘ik hou echt niet van boerenkool’, dan kan het best dat het klaargemaakt op een bepaalde manier – eventueel met ingrediënten die je lekker vindt – je opeens wel ervan kan genieten. Stap buiten je comfortzone bij het bereiden van je maaltijden, that is where the magic happens!

Heb jij nog een leuke tip hoe je gezond eten en leven makkelijker maakt, heel fijn als je jouw tip hieronder wilt delen. Zo helpen we elkaar! Dat doe je uiteraard ook door deze blogpost met andere mensen te delen, ik zou het enorm waarderen!

Lfs
Mandy

Wil jij graag op een gezonde manier afvallen, lees dan mijn eerdere blog over afvallen zonder dieet.

Pin It on Pinterest